
Do Vaccines Cause Cot Deaths? 
Harris L. Coulter (1996) 

Two studies by teams of epidemiologists headed by Marie R. Griffin represent 

perhaps the absolute worst I have encountered in many years of reading this literature 

(Marie R. Griffin, Wayne A. Ray, John R. Livengood, and William Schaffner, "Risk 

of Sudden Infant Death Syndrome after Immunization with the Diphtheria-Tetanus-

Pertussis Vaccine." NEJM 319:10 [Sept. 8, 1988], 618-622. Marie R. Griffin, Wayne 

A. Ray, Edward A. Mortimer, Gerald M. Fenichel, and William Schaffner, "Risk of 

Seizures and Encephalopathy After Immunization with the Diphtheria-Tetanus-

Pertussis Vaccine." JAMA 263:12 [March 23/30, 1990], 1641-1645). For those who 

are still interested I will attempt to show the reasons for my conclusion. 

The first article, on "sudden infant death," was presumably written to refute the 

conclusion reached earlier by Alexander Walker et al.: "we found the SIDS mortality 

rate in the period zero to three days following DTP to be 7.3 times that in the period 

beginning 30 days after immunization...only a small proportion of SIDS cases in 

infants with birthweights greater than 2500 grams could be associated with DTP" 

("Diphtheria-Tetanus-Pertussis Immunization and Sudden Infant Death Syndrome." 

American Journal of Public Health 77:8 [1987], 945-951). 

So Walker et al. did find that the DPT shot was apparently causing "sudden infant 

death." And these deaths were not associated with just the first DPT shot, but with 

each succeeding shot. 

Griffin et al. set out to refute this conclusion - not, indeed, by visiting these children 

and their parents but, in the new style, by leafing through computerized immunization 

records for children born between 1974 and 1984 in the state of Tennessee, 

"augmented through linkage of records with state vital statistics and Medicaid files." 

The major problem with an epidemiologic study is always that of ensuring that the 

sample picked is representative of the larger group. It is logistically difficult to include 

all children, despite the availability of computerized records. Therefore, how the 

sample is selected is of paramount importance. 

Griffin et al. found that, out of 280,000 children born in four Tennessee cities between 

1974 and 1984, 180,000 had records in Public Health clinics. 

Oddly enough, for over 41,000 of these 180,000 children no immunizations had ever 

been recorded. But instead of looking into SIDS incidence in this sizable group, 

Griffin et al. simply excluded them from the study. 

http://www.whale.to/vaccines/coulter.html


Another 3000 children were excluded because their immunization records were 

confused. 

This left 130,000 children in the cohort. And it is legitimate to ask if these 130,000 

were truly representative of the 180,000 with public health service records. And, even 

more to the point, are they representative of the 280,000 children born in these same 

cities who did not have Public health clinic records? 

Next they found that 204 children had died during days 29 to 365 of life. But they 

excluded 95 of the 204 because "a cause of death was listed [on the death certificate] 

that was clearly not SIDS." But what were these causes that were clearly not SIDS? 

Griffin et al. do not vouchsafe us that information, even though causes of death on 

death certificates are not necessarily reliable. At the very least, the chronological 

relationship between these deaths and a preceding vaccination should have been 

provided. Two of the 95 deaths had actually been coded SIDS by the attending 

physicians, but Griffin et al. knew better and changed the diagnoses: one baby had 

pneumonia (as if there is no connection between pneumonia and a vaccine reaction), 

while the other had heart disease (as if babies with congenital heart disease are never 

vaccinated). 

By this time the SIDS sample has been so restricted as to be entirely unrepresentative 

of anything, and we are not surprised to find that Griffin et al. found the incidence of 

SIDS to be identical with the expected background incidence ("marginal rate of SIDS 

for that age group," as it is called). 

As we might expect, no published references are given in support of the concept of 

"marginal rate of SIDS for that age group." 

Griffin et al. dismiss the results of the Alexander Walker study above (7.3 times as 

many SIDS deaths in the first 3 days after vaccination as 30+ days after vaccination) 

as follows: "Since the first DTP immunization is usually given near the age when the 

incidence of SIDS peaks, the results of such case-series analyses are biased toward 

finding an apparent association between SIDS and DTP immunization." But Walker 

had found that SIDS was clustered not only around the first DPT shot, but around 

each succeeding shot. So Griffin et al. are hypothesizing that the background 

incidence of SIDS "peaks" every two months (!!). 

It is amazing that such a study could be accepted by a reputable scientific journal. The 

reason was doubtless that the study was funded by the CDC and the FDA, and that 

two of the coauthors (Griffin and Ray) were at the time "Burroughs Wellcome 

Scholars in pharmacoepidemiology" (whatever that is). Burroughs-Wellcome is, of 



course, a major producer of the pertussis vaccine. Have these people never heard of 

conflict of interest? 

The second article by this same group of authors is equally typical of the kind of 

epidemiologic research conducted by those who work with government funding. 

Marie Griffin et al., "Risk of Seizures and Encephalopathy after Immunization with 

the Diphtheria-Tetanus-Pertussis Vaccine" is a retrospective analysis of 38,171 

Tennessee children enrolled in Medicaid who received DPT immunizations during the 

first 3 years of life. 

These constituted 29% of all children immunized in the public sector and 12% of all 

children born in the area during the study years, so the problem of 

"representativeness" of the sample is just as significant here as in the earlier study. 

The "event" monitored was the "first nonneonatal seizure or episode of 

encephalopathy that resulted in a Medicaid reimbursement for a medical encounter, 

between the first DPT immunization" and the child's attainment of 36 months of age. 

Griffin et al. found that 1187 study children had a potential "outcome of interest," 

meaning a seizure, but hold on, we can't just throw all these cases into the hopper, as 

it might lead us to the wrong (right!) conclusion. So Griffin et al. started whittling 

down the sample. 

Records were "unavailable" for 359 (30%!!), and they were excluded! Just like that! 

And even though half of these, in the authors' estimation, would have met their 

criteria for inclusion! How about some good old shoe-leather epidemiology? Sorry, 

that's not how we do things these days. 

Of the remaining 828 children 470 more (43%!!) were excluded as not meeting the 

"case definition." Ultimately, only 358 of the children remained in the study - 30% of 

the initial number!! 

The 470 excluded cases consisted of: 34 seizures in the first 30 days of life 

("neonatal"), 150 cases of chronic preexisting neurological abnormality without 

seizures, 18 "spells" "that were not clearly seizures," 82 diagnoses of "failure to 

thrive," 121 other nonneurological events, and 65 miscoded records. There is no way 

in the world that Griffin et al. could reliably conclude that these cases were unrelated 

to vaccination merely by examining Medicaid records and without interviewing the 

families. We must take these exclusions on faith, and such faith or confidence in the 

conclusions reached by government-funded epidemiologic surveys of vaccine damage 

is today in pretty short supply. 



Griffin et al. conclude: "no child had the onset of encephalopathy, epilepsy, or other 

serious neurological disease in the first week following DPT immunization." But this 

is entirely disingenuous, since the "event" of interest has been defined as a 

neurological illness resulting in a medical encounter. The parents would have had to 

take the child rather quickly to the "medical encounter" to qualify under the terms of 

this study. If a parent left the baby in peace for a few days, just to see what was 

happening, or if the parents just did not notice a seizure in the baby (seizures are not 

very evident in small babies), this would not qualify as an "event" worth reporting. 

Furthermore, the authors seem to assume that a seizure must occur within three days 

after vaccination to qualify as vaccination-related. There is no evidence for this 

anywhere in the vaccination literature. But it allows them to ignore a few unpleasant, 

and even potentially disastrous, outcomes, viz.: "Four children who were previously 

normal and had no prior seizures developed some neurological or developmental 

abnormality following the index seizure. In only one was the index event a febrile 

seizure, and this occurred more than 30 days following immunization. The other 3 

occurred after acute symptomatic seizures. An additional 11 children who were 

previously normal developed epilepsy. One of these children had an initial afebrile 

seizure in the 8-14 days following immunization; the initial seizures for the other 10 

were all in the period 30 or more days after immunization." Or: "Two children were 

hospitalized with encephalopathy between their first DTP immunization and 36 

months of age. The 2 children with encephalopathy both had their onset of illness 

more than 2 weeks following DPT immunization, and neither had permanent 

sequelae. These 2 children will not be considered further." (??) Or, "There were six 

febrile seizures in the 0-3 days following immunization... Other events in the 0- to 3-

day interval following DTP immunization included one afebrile seizure, zero 

symptomatic seizures, and six potential seizures, with no evidence for an increased 

rate of occurrence compared with the control period of 30 or more days following 

DPT immunization." 

Amazingly, the authors think that seizures or other neurological events occurring 

more than 30 days after a vaccination are unrelated to the vaccination and part of the 

"background incidence." Hence the period commencing 30 days after vaccination is 

apparently used as a "control period," allowing the authors to conclude that the 

incidence of afebrile seizures in the 3 days following vaccination was no greater than 

in the "control period." 

They do find, however, that the incidence of febrile seizures (generally thought to be 

less serious than the afebrile ones) is 50% higher in the period 0-3 days after 

vaccination than in the period 30+ days following vaccination. 



The inherent difficulty of making sense of this article is due in part to the authors' 

tendency to contradict themselves from one paragraph to the next. For instance, after 

stating that afebrile seizures are 50% more common in the period 0-3 days post 

vaccination, they then say: "Indeed, there was no significant increase in febrile, 

afebrile, or acute symptomatic seizures in the early post-immunization period, 

compared with the control period of 30 or more days following DTP immunization." 

In sum, this article eliminates 70% of the cases which initially presented, without 

giving any justification for such elimination. The authors then excuse the neurologic 

illnesses and disabilities which occurred on the ground that they are part of a 

background incidence (whose existence and magnitude in an unvaccinated population 

has never been demonstrated). And this article appeared in the "peer-reviewed" 

Journal of the American Medical Association! 

These kinds of articles bring the Public Health Service, the CDC, the FDA, the "peer-

reviewed" journals, and the rest of the medical-industrial-government complex into 

disrepute. Physicians can swallow this garbage if they want, since they make their 

living from it, but parents who expect at least elementary honesty from those who call 

themselves "scientists," and whose children are being maimed and crippled by the 

very vaccines which are proclaimed innocuous by authors such as Griffin et al. are 

already taking steps to put this invalid out of its misery. 

The relations between the public and the vaccine establishment are surely going to get 

a lot worse before they start getting any better. 

  

 


