
Families win lawsuit over MMR vaccine 
http://www.japantimes.co.jp/cgi-bin/getarticle.pl5?nn20030314a7.htm 

OSAKA (Kyodo) The government and a research center affiliated with Osaka 

University were handed a court order Thursday to pay a total of 155 million yen to the 

families of two children who died or suffered side effects after receiving the MMR 

vaccine. 

The vaccine, which covers measles, mumps and rubella, has since been banned 

because of its high side effects rate. 

The families of three children who were given the vaccine between 1989 and 1991 

had sued the government and Osaka University's Research Institute for Microbial 

Diseases for a total 350 million yen in damages, claiming that their children had 

developed aseptic meningitis as a result.  

 

The Osaka District Court stated that the institute produced the vaccine via a method 

different from that submitted to the health ministry and was the likely reason for the 

ensuing problems.  

 

Presiding Judge Shinichi Yoshikawa ruled that vaccinations are procedures "that the 

state actively carries out from the perspective of protecting society."  

 

He added that the government neglected its responsibility over the supervision of 

vaccine manufacturers and for ensuring that they follow the Pharmaceutical Affairs 

Law.  

 

It is the first time that a court has ruled on a damages case related to the vaccine, 

whose side effects have affected about 1,800 people nationwide.  

 

The court ruled that the death of the son of a couple in Suita, Osaka Prefecture, and 

the serious brain damage suffered by 13-year-old Hana Ueno, from Hanamaki, Iwate 

Prefecture, were caused by the MMR vaccine.  

 

It ruled, however, that the child of a couple in Hyogo Prefecture died after contracting 

influenza.  

 

Legal experts said that the ruling, which accorded the government a hefty supervisory 

responsibility over vaccinations, could have a great impact on future health 

administration and medicine-related lawsuits.  

 

http://www.japantimes.co.jp/cgi-bin/getarticle.pl5?nn20030314a7.htm


The Japan Times: March 14, 2003 

(C) All rights reserved  

 


