
Publisher consulted drug firm on journal content 

From a Federal Court case in Melbourne.... 

 

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,25657846-5013404,00.html 

June 19, 2009  

Article from:  The Australian 

THE world's largest medical publisher asked the manufacturers of anti-inflammatory 

drug Vioxx which articles they wanted to include in a so-called medical journal on 

bone health. 

Documents tendered to a Federal Court class action reveal staff at publishing 

company Elsevier, which produces The Lancet, emailed pharmaceutical giant Merck 

& Co about its "preferred content selection" for the Australasian Journal of Bone and 

Joint Medicine. 

The publisher also admits the journal is a "single sponsored publication" where most 

of the content is chosen by Merck with some "input from Elsevier". 

The plaintiff in the class action has alleged the journal was fake and it was simply a 

marketing exercise designed to promote Vioxx. The court has also heard Merck put 

the names of high-profile arthritis experts on the editorial board of the phoney journal 

without telling them they had done so. 

Since these revelations, Elsevier has expressed embarrassment over its role and 

admitted it failed to meet its own "high standards for disclosure". 

Lead plaintiff Graeme Peterson, on behalf of thousands of Australians, is suing Merck 

& Co and its Australian subsidiary Merck, Sharp & Dohme for compensation. He 

blames Vioxx for his 2003 heart attack and alleges the company covered up the 

increased risk of cardiovascular problems associated with the drug long before it 

withdrew it in September 2004. 

Merck claims there is no definitive scientific proof Vioxx caused heart attacks and 

that it had acted responsibly. 

Tendered emails between Merck Australian marketing staff and "account managers" 

from Elsevier Australia and Excerpta Medica Communications, a subsidiary of 

Elsevier, revealed the level of collusion about content in the so-called medical journal. 

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,25657846-5013404,00.html
http://www.theaustralian.news.com.au/


"It would great if I could arrange a time to come and see you early next week if 

possible to discuss you (sic) preferred content selection," Elsevier account manager 

Karina Wieland wrote on January 6, 2004. 

The correspondence, tendered by lawyers for the plaintiff, also details the response to 

complaints by angry medical experts who had their names listed on the journal's 

editorial board without their knowledge or permission. 

A draft letter sent to Merck staff and provisionally addressed to Professor Peter 

Brooks, says articles were written by Elsevier editorial staff on a topic that "is often 

selected by the client" and they understood if he did not want to continue being on the 

honorary board. 

They also informed him a disclaimer would now run in the journal saying the 

publication was made up of company-sponsored material and the board members had 

not reviewed the content of the articles. 

 


