
SIDS and Seizures 

by Harris L. Coulter, PhD 

"Crib death" was so infrequent in the pre-vaccination era that it was not even 

mentioned in the statistics, but it started to climb in the 1950s with the spread of mass 

vaccination against diseases of childhood. It became a matter of public and 

professional concern and even acquired a new name, "sudden infant death of unknown 

origin,." or, for short, SIDS. This name is significant, in the light of subsequent 

controversies, since "of unknown origin" means exactly that. So, when the medical 

establishment assures us that SIDS is unrelated to vaccinations, the obvious response 

is, How do you know?, if it is defined as "of unknown origin"? At this (as with most 

common-sense questions about vaccinations) the medical establishment prefers to 

retire from the debate in dignified silence. 

So we have witnessed a steady rise in the incidence of SIDS, closely following the 

growth in childhood vaccinations. But information on the progress of this epidemic 

has been radically suppressed in the official literature. Whereas in earlier decades - up 

to the end of the 1950s - the medical establishment could recognize the fact of death 

after vaccination, more recently, as the official position has hardened, the earlier 

concessions have been withdrawn, and vaccinations of all kinds are now declared 

absolutely safe at all times and in all places. This has required some fancy footwork 

with the epidemiologic statistics, as we will see below. And since no physician or 

scientist with a normal IQ could really believe this "epidemiology," one is forced to 

conclude that the medical establishment, in its wisdom, has decided that 7000-8000 

cases of crib death every year are a reasonable price to pay for a nice steady flow of 

vaccines with all their concomitant benefits for the public health (except, of course, 

for these same 7000-8000 babies each year who have already enjoyed all the possible 

advantages of childhood vaccines). 

After all, they say to themselves, you can't make an omelette without breaking eggs. 

But the eggs being broken are small, helpless, and innocent babies, while the omelette 

is being enjoyed by the pediatricians and vaccine manufacturers. Death after 

whooping-cough vaccination was first described by a Danish physician in 1933. Two 

Americans in 1946 described the deaths of identical twins within 24 hours of a DPT 

shot (on the background and history of SIDS see H. Coulter and B. Fisher, DPT: A 

Shot in the Dark). E. M. Taylor and J. L. Emery in 1982 wrote: "we cannot exclude 

the possibility of recent immunisation being one of several contributory factors in an 

occasional unexpected infant death." But the early 1980s were a turning-point in the 

official line. In that same year of 1982 matters came to a crisis when William C. 

Torch, M.D., Director of Child Neurology, Department of Pediatrics, University of 

http://www.whale.to/vaccines/coulter.html


Nevada School of Medicine, at the 34th Annual Meeting of the American Academy of 

Pediatrics, presented a study linking the DPT shot with SIDS. Torch concluded: 

"These data show that DPT vaccination may be a generally unrecognized major cause 

of sudden infant and early childhood death, and that the risks of immunization may 

outweigh its potential benefits. A need for reevaluation and possible modification of 

current vaccination procedures is indicated by this study." 

Torch's report provoked an uproar in the American Academy of Pediatrics. At a 

hastily arranged press conference he was soundly chastised for using "anecdotal data," 

meaning (will you believe it?) that he actually interviewed the families concerned! 

This mistake was not made again. Gerald M. Fenichel, MD, chairman of the 

Department of Neurology at Vanderbilt University Medical Center, in 1983 published 

an article on vaccinations entitled "the danger of case reports," and the pro-

vaccination literature produced in profusion in later years and decades has generally 

steered away from and around any such thing as a "case report." These researchers 

will examine with minute precision hospital card files, medicare cover sheets, even 

physicians' records, but God preserve us from contact with the children themselves or 

their families! Another sign of the hardening official position was a two-part article by 

Daniel Shannon, M.D., in a 1982 issue of the New England Journal of Medicine. 

Shannon was Director of the Pediatric Pulmonary Unit at the Massachusetts General 

Hospital and a "principal investigator" of SIDS. 

His article on the causes of SIDS (financed by the U.S. Public Health Service) never 

mentioned vaccination even though, at a 1979 FDA meeting on "The Relation 

between DPT Vaccines and Sudden Infant Death Syndrome," Shannon had described 

200 infants with severe breathing difficulties after a DPT shot, such that they required 

resuscitation. In 1979 he had said: "We do have all this data. It is all recorded on 

tabular sheets, and we have it on nearly 200 infants that we have evaluated this way. It 

is in a capacity that it can be pulled," but in 1982 he preferred not to "pull" this 

information after all. When Barbara Fisher and I queried him on this in a 1982 letter, 

he replied: "I did not mention DPT shots in my review article on SIDS in the New 

England Journal of Medicine because there are no data collected in a scientific way 

[no anecdotal data, if you please!] that support an association. This includes Dr. 

Torch's report." 

So the cat was let out of the bag by Dr. Torch, who has been effectively silenced by 

his colleagues since that memorable date. In his editorial attacking "case reports" as a 

basis for evaluating vaccine damage, Gerald Fenichel alluded to an ongoing study by 

the NIH on "risk factors" in sudden infant death syndrome which, Fenichel asserted, 

"excluded DPT as a causal factor in sudden infant death syndrome." Let us take a look 

at this study, published some years later as "Diphtheria-Tetanus-Pertussis 

Immunization and Sudden Infant Death: Results of the National Institute of Child 



Health and Human Development Cooperative Epidemiological Study of Sudden 

Infant Death Syndrome Risk Factors," coauthored by: Howard J. Hoffman, Jehu 

Hunter, Karla Damus, Jean Pakter, Donald R. Peterson, Gerald van Belle, and Eileen 

G. Hasselmeyer (Pediatrics 79:4 [April, 1987], 598-611. 

This "retrospective case-controlled study" involved finding 838 children whose deaths 

had been classified as SIDS by the attending physician and/or the coroner and 

comparing them with 1514 "controls." The 800 "cases" were selected from among all 

children who died with a diagnosis of SIDS between October, 1978, and December, 

1979, at or near certain designated centers. Excluded from the group were: (1) those 

on whom an autopsy was not performed or was performed with deviations from the 

standard protocol, (2) Those younger than 14 days or older than 24 months, (3) those 

who died after more than 24 hours in a hospital, and (4) those for whom the parents 

refused permission to perform an autopsy. The selection was made by a panel or 

panels of pathologists who examined the records of the children's deaths and autopsies 

and who decided whether or not the child had really died of SIDS or from some other 

cause. 

There are two major objections to this procedure. The first is that the "case" group 

contained some children who were vaccinated and some who were not. The second is 

that we are not given the criteria by which the panel of pathologists decided whether 

or not to include a child as one of the "cases." On the first objection, the investigators 

are searching for a tie with vaccination in a group of 800+ infants, some vaccinated 

and others not. This is contrary to common sense. Why water down the sample with 

babies who were never vaccinated? At this point the whole methodology for 

determining whether a previous vaccination may or may not have contributed to the 

SIDS death in question rapidly becomes incoherent. This leads to objection #2, which 

is that we are not given the criteria according to which children were accepted as 

"cases" by the panel of pathologists, and we cannot judge whether or not this was 

done correctly. 

A typical SIDS post-vaccination case would be the baby with a slight bacterial or viral 

infection who is vaccinated and then dies of the infection. These cases are invariably 

classified by attending physicians and coroners as "death from an infection" without 

taking into account the fact that vaccinations are known to lower resistance 

momentarily (for a day or two). In this state of lowered immunity the baby might well 

die from the infection which would otherwise have been innocuous. So such a case 

would not even be classified as SIDS (since the infectious "cause" is known), and 

certainly not as "SIDS after a vaccination," even though the baby would not have died 

in the absence of a vaccination. How many such cases were rejected by the "panel of 

pathologists"? We are not told. 



The combination of (1) mixing vaccinated and unvaccinated babies with (2) failure to 

provide the criteria for acceptance into the "case" group taints this same "case" group 

irredeemably and, in itself, should prevent any further consideration of this study. The 

next step in the investigation was to select two live "controls" for each "case." Control 

A was "matched" for age with the corresponding "case," meaning that he or she was 

born as close as possible to the same day. Control B was "matched" not only for date 

of birth but also for birth weight and race. Again, as with the "cases," these "controls" 

were mixed with respect to vaccination status, some yes and some no. The obvious 

criticism here is that date of birth is simply not relevant to whether or not a baby is 

vulnerable to the effects of a vaccine (unless the selection is being made on 

astrological grounds!). Birth weight and race are slightly more relevant, since children 

of low birthweight and black children (who are more often of low birthweight than 

white children) are more likely to be affected adversely by vaccination. 

However, sex was not included as a criterion, even though males die of SIDS, and are 

adversely affected by vaccinations, five times more frequently than females. This was 

a peculiar oversight. The only comment to be made about this "control" group is that 

it was selected on entirely incomprehensible grounds. It stands to reason that, when 

one group is being compared with another group, the two groups must be "matched" 

with respect to the variable being studied. In this case the variable being studied is 

"tendency to die after receiving a vaccination." Date of birth has nothing at all to do 

with this variable, whereas weight and race are only marginally related to it. Sex of 

the baby, which is related, was not included in the analysis. 

Even though these two groups are not comparable, Drs. Hoffman et al. compared 

them anyway, finding that "only" 39.8% of the "cases" had received at least one DPT 

shot, while 55% of Control A infants and 53.2% of Control B infants had received at 

least one DPT shot. Since fewer "cases" than "controls" had received the shot, the 

authors concluded that "DTP immunization is not a significant [what do they mean by 

"significant?"] factor in the occurrence of SIDS." This sort of attempted comparison 

can only be described as a shambles, a grotesque imitation of scientific method 

designed to fool the public (and the journalists who are supposed to be monitoring 

precisely this sort of intellectual dishonesty). It would have made as much sense to 

interview the first 1600 people they could pick up in the Greyhound Bus Station and 

ask them about their vaccination status. 

But this article had its effect. Dr. Torch was effectively silenced, and for years this 

pseudo-science has been cited as one of the medical establishment's principal weapons 

in its drive to extend childhood vaccination programs. How do you react when your 

own government lies to you systematically about life-and-death questions? As I have 

noted earlier, the answer is political action in the state legislatures, and one weapon in 



the hands of the public is an understanding of the pseudo-science and pseudo-

epidemiology represented by articles like this one. 

Another article on the SIDS-vaccination relationship, fortunately of far superior 

quality, is Larry J. Baraff, Wendy J. Ablon, and Robert C. Weiss, "Possible Temporal 

Association Between Diphtheria-Tetanus Toxoid-Pertussis Vaccination and Sudden 

Infant Death Syndrome." (Pediatric Infectious Diseases 2:1 [January, 1983], 7-11). 

The authors adopted a simpler, intuitively obvious method of investigation and 

concluded that there is, indeed, a "temporal association" between the DPT shot and 

sudden infant death. They found that 382 cases of SIDS were recorded in Los Angeles 

County between January 1, 1979, and August 23, 1980, and they simply interviewed 

the parents of 145 of these cases, either in person or by telephone. They asked: 1) the 

baby's sex, 2) the age at death, 3) the last visit to a physician or nurse prior to death, 4) 

the date of the last vaccination, 5) the name and telephone number of the physician or 

nurse, and 6) the type of immunization given. 

They found a statistically significant excess of deaths in the first day and the first 

week after vaccination, i.e., a "temporal association." They rejected the use of a 

"control group," and instead relied on the intuitively obvious assumption that "there 

should be no temporal association between DPT immunization and SIDS were there 

no causal relationship between these two events." I have not found any criticism of 

this article for relying on "anecdotal evidence." This study was not financed by the US 

Government but apparently by the UCLA School of Medicine and the Los Angeles 

County Department of Health Services. 

Another respectable study of the SIDS-vaccination connection is "Diptheria-Tetanus-

Pertussis Immunization and Sudden Infant Death Syndrome" by Alexander M. 

Walker, Hershel Jick, David R. Perera, Robert S. Thompson, and Thomas A. Knauss, 

published in the American Journal of Public Health 77:8 [August, 1987], 945-951. 

This study supports a link between the DPT shot and "sudden infant death syndrome." 

The authors examined the records of all children born in the Group Health 

Cooperative of Puget Sound between 1972 and 1983 to see how many had died of 

SIDS. Total births recorded during this period were 35,581, but of them only 26,500 

were eligible for the study. Not all deaths of infants during this period were 

considered to be SIDS. "All deaths which on the basis of death certificate diagnosis, 

hospital discharge data, and pharmacy use taken together could be clearly ascribed to 

causes not related to immunization were excluded." Ultimately, "SIDS was defined as 

any death for which no cause could be discerned among infants of normal birthweight 

and without predisposing medical conditions." But, despite these exclusions and 

restrictions, the authors found "the SIDS mortality rate in the period 0-3 days 

following a DPT shot to be 7.3 times that in the period beginning 30 days after 



immunization." They called the results of this study "worrisome" but consoled 

themselves with the thought that "only a small proportion of SIDS cases in infants 

with birthweights greater than 2500 grams could be associated with DPT." A 

particular criticism to be made of this study is that children with "predisposing 

medical conditions" were excluded and their deaths were not considered to be SIDS, 

whereas in actuality children with "predisposing medical conditions" are routinely 

vaccinated. 

Another study by the same group, of "neurologic events" following vaccination, is 

slightly more ambiguous than the preceding one but nonetheless raises a red flag 

about vaccines. Alexander M. Walker, Hershel Jick, David R. Perera, Thomas A. 

Knauss, and Robert S. Thompson. "Neurologic Events Following Diphtheria-Tetanus-

Pertussis Immunization." (Pediatrics 81:3 [March, 1988], 345-349) was an 

investigation of the same 35,581 children, born between 1972 and 1983, as in the 

previous study. The attempt was made to identify "new neurologic conditions" in this 

group, not by interviewing the families, as might have been expected, but by 

examining hospitalization records and prescription records for the drugs typically used 

to treat seizures. Since the pharmacy was "on line" only on July 1, 1976, any drug 

purchases made prior to that date by families who left the Group Health Cooperative 

before July 1, 1976, would have been missed, as well as "any child neither 

hospitalized not treated with drug therapy." 

Also excluded from the study were children with "uncomplicated first febrile 

seizures," because these "are not likely to have been hospitalized or treated with 

drugs." Also excluded from the study were children whose first seizure occurred prior 

to 30 days of age - presumably because no vaccinations were given in the first 30 days 

of life (although this is not stated). Also excluded from the study were children in the 

category "seizure with possible predisposing cause," such as "trauma, asphyxia, 

congenital malformation, disorders of metabolism, birth weight less than 2500g, 

central nervous system infection, and neonatal sepsis." Also excluded were children 

for whom it was not possible to identify from the available records a clear date of 

onset of illness. 

Ultimately, the group was reduced by 25% - to 26,600. Of course, when studies such 

as this exclude whole categories of children - presumably those who are particularly 

vulnerable to vaccine damage - the question immediately arises whether the study is 

truly a representative sample, since in the "real world" all of the above excluded 

categories are routinely vaccinated. And if the sample is not "representative," the 

study itself has no predictive value. The authors found 239 seizures without an 

apparent predisposing cause among the children in the target population. One case, in 

particular, is worth describing: "The single seizure that occurred within three days of a 

DPT was in an 11-month old white girl who suffered a 2 ½ hour generalized tonic-



clonic seizure on the evening of her third DPT-oral poliovirus vaccination. Her 

temperature during the seizure was 39 degrees C. (102.2 degrees F.). Results of CSF 

studies were normal. There was a transient left hemiparesis and right sixth nerve 

paresis. She was treated with phenobarbitol. At 6 years of age, while still taking 

phenobarbitol, she was experiencing rare focal left-sided seizures in the absence of 

fever and continued to have abnormal EEG tracings." However, this and the other 238 

cases were explained away by the authors as part of the "expected incidence" of 

seizures in this population, a "background" incidence, as it were. 

If a "background incidence" is stipulated, one would assume that it had been 

ascertained in a non-vaccinated population. Instead, somewhat surprisingly, the 

"background incidence" is defined as the incidence in the vaccinated population later 

than 30 days after a vaccination. The assumption seems to be that any seizure 

provoked by a vaccination will necessarily occur within the first 30 days after a 

vaccination; those occurring later than 30 days post-vaccination are thought to be 

God-given, a part of Nature, as it were. However, there is no evidence for this. No 

study of natural seizure incidence, or natural crib-death incidence, in an unvaccinated 

group of Americans has ever been performed, as far can be determined. Mass 

vaccination began in the late 1940s, and the medical establishment became concerned 

about vaccine damage only in the 1970s. Thus they were vaccinating children for over 

thirty years before they got interested in statistical comparisons; today it is difficult or 

impossible to locate a group of unvaccinated children sufficiently large to have any 

statistical value. 

Also there seems to be the feeling that not vaccinating a child is "unethical," and that 

medical research should not venture into "unethical" areas. If that is how they feel, 

well and good, but they then should not discourse glibly about the "background 

incidence" of this or that disease or neurologic condition. These sorts of unfounded 

assertions about the "natural" or "background" incidence of seizures or other kinds of 

vaccine reactions bedevil nearly every study of this subject. Another trick used by the 

medical establishment to manipulate public opinion is to cite some study as 

supporting its arguments when, in actuality, the study came up with contrary 

conclusions. Sometimes one finds a conflict within the article itself - for instance, the 

summary or the abstract will make claims which are not supported in the body of the 

article. Both of these criticisms can be levelled at: W. Donald Shields, Claus Nielsen, 

Dorte Buch, Vibeke Jacobsen, Peter Christenson, Bengt Zachau-Christiansen, and 

James D. Cherry. "Relationship of Pertussis Immunization to the Onset of Neurologic 

Disorders: a Retrospective Epidemiologic Study." J. Pediatrics 1988; 113, 801-805. 

This, conducted in Denmark, was of two groups of children who received pertussis 

and other immunizations at different ages, to see if this affected the dates of onset of 

neurological conditions. Before April, 1970, Danish children got the DPT shot 



(together with the Salk polio vaccine) at 5, 6, 7, and 15 months of age. After this date 

children received the monovalent pertussis vaccine at 5 weeks, 9 weeks, and 10 

months of age, and the diphtheria, tetanus, and Salk polio vaccines at 5 months, 6 

months, and 15 months. At the time of the change the potency of the pertussis vaccine 

was reduced by 20%, and the aluminum adjuvant (a frequent cause of reactions) was 

removed. 

This study compared 82,518 births in the 1967-1968 period with 73,390 in the 1972-

1973 period. Records of all hospital admissions for seizure disorders and related 

conditions were examined and "patients whose cases were appropriate for the study 

were entered into the computer data base." This is the first criticism to be made: the 

authors do not give further information on the criteria of inclusion. The authors found 

that the incidence of neurological diseases increased with the new vaccine schedule: 

epilepsy went from 0.35% (286 cases) to 0.37% (268 cases); febrile convulsions went 

from 1.01% (830 cases) to 1.87% (1369 cases), and central nervous system infections 

rose from 0.16% (136 cases) to 0.29% (214 cases). 

This could not have been a very welcome finding, and it had to be explained away 

somehow. Take CNS infections, which almost doubled. The authors write: "there was 

no relationship between the time of the scheduled administration of pertussis vaccine" 

and these infections, whereas the accompanying table shows that there was a 

relationship. They then state that it "appeared to represent a change in the referral 

pattern" but gave no further details. Furthermore, in the "Discussion" section at the 

end, the authors went from "appeared to represent" to "was due to": "for CNS 

infections the change in rate was due to a change in referral patterns." This appears to 

be simple prevarication. The same occurred with respect to epilepsy. The authors 

write: "there was no relationship between the age of onset of epilepsy and the 

scheduled age of administration of pertussis vaccine," whereas the table on the very 

same page shows that there was such a relationship. 

With respect to febrile seizures, they admitted a statistical correlation between the 

occurrence of first febrile seizures and the scheduled date of pertussis vaccination (p = 

0.004). This occurred at the time of the third shot in the 1967-1968 cohort and the 

fourth shot in the 1972-1973 cohort. They note: "Thus at each period after the usual 

age of onset of febrile seizures, there was a significant increase in the incidence of 

febrile seizures in the group receiving pertussis immunization ... 5.9% of all children 

who developed a first febrile seizure between 28 days and 24 months of age had it as a 

consequence of fever caused by pertussis immunization." Then they soften the impact 

of this finding by claiming: "the majority of convulsions that occur within a few days 

of pertussis immunization are febrile seizures and therefore are only rarely associated 

with long-term seizure disorders." What does "only rarely" mean? This study has, of 



course, been cited numerous times in the subsequent literature in support of the total 

innocuousness of the pertussis vaccine. 

Copyright 1996 by Harris L. Coulter, Center For Empirical Medicine, 4221 45th 

Street NW, Washington, DC 20016, United States. Phone: 1-202-364-0898. Fax: 1-

202-362-3407.. URL: http://www.empiricaltherapies.com/ 

  

 

http://www.whale.to/vaccines/coulter.html
http://www.empiricaltherapies.com/

