
First US research was in '78, 

halted early 

Fresno Bee DPT report 1984 

Reports of brain damage and death are found in the following DPT inoculation 

medical literature as far back as 1933, but it was 45 years before the federal 

government decided to take a closer look. 

In 1978-79, the Food and Drug Administration financed a study of adverse reactions 

to DPT within 48 hours of immunization. Research work was done at the University 

of California at Los Angeles by Drs. James D. Cherry, Larry J. Baraff, Charles R. 

Manclark, Christopher Cody and S. Michael Marcy. 

When their first article appeared in the journal Pediatrics in November 1981, adverse 

reaction rates reported were unexpectedly high. The incidence of convulsions was one 

in 1,750 shots. Incidence of shock also was one in 1,750 shots. 

Typically, the number of shots is converted into the number of children by dividing by 

three primary shots. That would make the incidence rate one in about 600 children. 

However, Cherry said last month he could not calculate the number of children 

because they had differing numbers of shots. 

The statistics marked a tremendous leap in the previous figures — one in 7,000 

children or one in 21,000 immunizations —used by the national Centers for Disease 

Control and accepted by physicians as the best data available in 1978. 

However, it was March 1, 1983, before UCLA’s data was added to what the CDC 

calls the Important Information Statement which is given to parents at every public 

health clinic in the country. 

Early in the UCLA study, adverse reactions were 5,000 percent higher than expected. 

That prompted Baraff to contact Wyeth Laboratories, the primary Source of DPT 

vaccine used in the study. He met with Dr. Marc W. Deitch of Wyeth on 

Sept. 6, 1978. 

In a report that has been produced in lawsuits against the manufacturers Deitch 

reported to eight other Wyeth doctors that Baraff was studying reactions to DPT 

vaccine and that "far from the expected incidence of one in 15,000 immunizations, 



there have been five out of 1,500 or an incidence of one in 300 of generalized 

seizures" Deitch said all the reactions had occurred in infants less than 6 months old. 

Deitch said Baraff called the reaction rate unacceptable and that Baraff’s feelings "are 

reinforced by phone calls and letters he receives constantly from Practitioners, clinic 

directors and pediatricians in California" 

Also during the UCLA study, two deaths occurred following DPT vaccinations The 

Los Angeles County Coroner’s Office recorded both as apparent crib deaths. 

The deaths were disclosed in the researchers’ final report to the FDA in March 1980, 

but they were not included in published articles. The UCLA researchers’ articles 

appeared in the journal Pediatrics in late 1981 and in January 1984. 

Manclark who was on the UCLA team and now directs the FDA’s pertussis branch, 

said the deaths were not reported because "they were outside the study." They 

occurred at 88 and 90 hours after the DPT shot, but the study was limited to reactions 

within 48 hours. 

Cherry said: "They weren’t part of the study. Those deaths were no more frequent 

than by chance. It’s like saying children who had a shot, then were hit by a car, should 

be included." 

Why were the deaths reported to the FDA but not to physicians in the Pediatrics 

articles? "There were tons of things not included in the journal," Cherry said. "That 

information was actually presented at a national meeting in 1981 at the Society for 

Pediatric Research." 

Although money was provided for 50,000 doses, the study was stopped after fewer 

than 16,000 doses were given. The reason is unclear. 

"The FDA was going in to prove their figure — one in 310,000 — was right, maybe 

even optimistic," said Ed Hodges of California’s Dissatisfied Parents Together. "They 

say they ran out of money, but what really happened is the reactions there too high. It 

blew up in their faces, and they aborted the study." 

Cherry denies that. "Actually there was too little money to do it, anyway. The reason 

we didn’t do more was that it took forever to get going. 

"We had to get permission through three human-subject protection 

committees. .. Consent forms were so crazy, trying to cover every single thing. That 

was at least a three-month delay. 



Manclark disclaimed a link between the reaction rate and the study’s curtailment. He 

said a considerable amount of time and money had been spent in preparation, creating 

forms for parents to use and then following up on parents to see they filled them out 

accurately. 

"All the money was used and the study was extended to get as many of the patients 

into the study as possible," Manclark said. 

Vital medical data might have been obtained from children who had convulsions and 

shock if follow-ups had been done, but the study time was limited to 48 hours. 

Five years after the study ended, Manclark said "Dr. Baraff is trying to find the kids 

now. We said we [at the FDA] would find him some support money to find those 

kids." 

 [Vaccination]  [Fresno Bee report] 

 

http://www.whale.to/vaccines.html
http://www.whale.to/vaccines/fresno.html

